Institut pro politiku a společnost Vás zve ke sledování online debaty "Z čeho zaplatíme nové dálnice a železnice? „PPP“ jako další možnost financování".

Videozáznam

V roce 2023 skončí financování z OPD2. Laicky řečeno to znamená, že budeme muset stavět například dálnice nebo železnice primárně z vlastních zdrojů. Na tuto skutečnost se musíme připravit a testovat alternativní způsoby financování. Jedním z nich je i partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem, které je běžně označované anglickým výrazem Public Private Partnership – tzv. PPP projekty.

V Česku se ke své realizaci blíží první dálniční PPP projekt pod patronací francouzského sdružení DIVia. Konkrétně se jedná o dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou bude spravovat a udržovat po dobu 25 let a poté ji odevzdá v perfektním stavu do státních rukou. Dálnici bude Česká republika splácet 25 let a platit začneme teprve tehdy, jakmile bude celá dálnice postavena a odevzdána k provozu. Navíc je důležité zmínit, že financování je nastaveno tak, aby provozovatele motivovalo k jejímu bezproblémovému fungování.

Jaká jsou rizika PPP projektů? Dočkáme se jejich rozsáhlejšího využití? Mohou být využity i mimo oblast dopravní infrastruktury?

Potvrzení řečníci:

Karel Havlíček, vicepremiér, ministr průmyslu a obchodu, ministr dopravy, Vláda České republiky

Radek Mátl, generální ředitel, Ředitelství silnic a dálnic

Jiří Nouza, prezident, Svaz podnikatelů ve stavebnictví

Tomáš Janeba, prezident, Asociace pro rozvoj infrastruktury

Moderátorem je Martin Kolovratník, poslanec a předseda podvýboru pro dopravu, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.

Akce se bude konat dne 16. 2. 2021 v čase 16:00–17:00 a bude přenášena živě na Facebooku Institutu pro politiku a společnost.