Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA DALŠÍ ANALÝZY

5. 5. 2020

Čínský zájem o Afriku pozorujeme ve zvýšené míře od začátku nového milénia. V roce 2000 vzniká Fórum o čínsko-africké spolupráci (FOCAC), které má sloužit jako platforma pro rozvoj vztahů Číny s africkými zeměmi v oblastech ekonomiky, kultury a dalších. Tzv. pekingským konsenzem z roku 2004 se pak Čína vymezila vůči ekonomickému liberalismu Západu a nabídla rozvojovému světu alternativní model rozvoje založený na specifické čínské zkušenosti. Deklarované partnerství na bázi jih-jih a nevměšování do vnitřních záležitostí partnerských států bylo africkým lídrům velmi sympatické. Čína si tak vydláždila cestu k posílení svého globálního vlivu, ale hlavně k surovinám potřebným pro svůj další růst. Africké státy naopak získaly silného partnera, který nebude kritizovat jejich často nedemokratické způsoby vládnutí a nebojí se investovat i v nestabilním prostředí.

V roce 2006 pak vzniká první oficiální čínská strategie vůči Africe (Africa’s Policy Paper) definující jednotlivé roviny spolupráce: ekonomika, kultura a bezpečnost. O rok později už Čína získává nejvíce prostředků od Africké rozvojové banky a Světové banky na civilní projekty v Africe. Často se navíc jednalo o projekty v sektorech, kterým Západ přestal věnovat pozornost: průmysl, fyzická infrastruktura či zemědělství. V roce 2009 se už Čína poprvé stala nejvýznamnějším obchodním partnerem Afriky v daném roce. V posledních dvou dekádách tak Čína velmi výrazně proměnila mocenské poměry na africkém kontinentu, kde mezi zahraničními partnery do té doby dominovaly především USA, EU a její členské státy.

Čínsko-africká spolupráce má však i své výrazné limity a negativní stránky. Mezi ty nejzásadnější patří dlouhodobá podpora autoritářských režimů, prodej zbraní skupinám rebelů, ignorování důležitých lidsko-právních otázek, zaplavování afrických trhů levným čínským zbožím, dovážení vlastních pracovníků na vybrané projekty namísto podpory zaměstnanosti v lokálním prostředí či devastace životního prostředí v souvislosti s těžbou surovin. Jak se čínské partnerství s Afrikou vyvíjí dnes, v čem spočívají jeho přínosy a rizika a co to představuje pro EU, která stále patří mezi nejvýznamnější obchodní a rozvojové partnery afrických zemí?

Policy Brief – Vojtěch Šmolík, květen 2020

Celý text naleznete v PDF pod odkazem níže.

PDF ke stažení