Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA PROBĚHLÉ AKCE

22. 4. 2025

Více o události

Pro dobře fungující trh práce je důležitá spolupráce mezi školami, univerzitami i firmami. Díky tomu může existovat ekosystém, který všechny tyto složky ovlivňuje. Jak co nejlépe propojit vzdělávání, technologie, kreativitu a praxi? Jak má vypadat vzdělávání, které připraví mladou generaci na budoucnost v dynamicky se měnícím světě? A jak ke vzdělávání přistupovat inkluzivně, ale zároveň nezapomínat na talenty? Všech těchto témat se týkala diskuze v Hradci Králové.

Hosté:

Jana Berkovcová, poslankyně, PSP ČR; náměstkyně hejtmana pro školství a sport Královéhradeckého kraje

Hana Tomášková, prorektorka pro vědu, výzkum a transfer znalostí, Univerzita Hradec Králové

Jakub Sofka, zástupce ředitele pro vzdělávací aktivity, Královéhradecký krajský institut pro vzdělávání a inovace

Radoslav Vejchoda, business analytik; RIS3 developer, Centrum investic, rozvoje a inovací

Moderátorem debaty byl Oldřich Tamáš. 

Moderní školský systém

V současné době je mimořádně důležité klást důraz především na zapojení moderních technologií a infrastruktury, což může výuku zkvalitnit i zatraktivnit. Jak ale poznamenala poslankyně a náměstkyně hejtmana Jana Berkovcová, vybavení ve školách by mělo být podobné po celé republice, aby nedocházelo k propastem. “Curriculum by mělo být aktuální, mezipředmětově propojené, kdy žáci nebudou vzděláváni jenom ve znalostech, ale zároveň v dovednostech. Důležité je dbát na všechny gramotnosti – jazykové, čtenářské, přírodovědné, matematické, ale i ty digitální,” shrnula. Inkluze je samozřejmě podstatná, musí na ní však být připravováni i učitelé. Na druhou stranu není dobré opomíjet ani talenty. 

Motivace jako základní pilíř

Při výuce hraje významnou roli motivace studentů a učitelů. Řečníci se shodli, že ideální případ je, když jsou motivovány obě skupiny, aby interakce probíhaly se zájmem. Na straně studentů se dá probudit atraktivním stylem výuky i tím, že učitel bude pozorně naslouchat postojům studentů a snažit se je rozvíjet. Podle Jakuba Sofky z Královéhradeckého krajského institutu pro vzdělávání a inovace se prestiž a ohodnocení školské profese během let zlepšuje, i když s mezerami, zmiňuje však aktuální jednání ohledně výrazných změn v osnovách. “Mění se nám rámcové vzdělávací programy pro základní a pro předškolní vzdělání. Obsahově to není za mě špatné, ale komunikace vázne a pokud učitelé nevezmou změny za své, nebudou mít motivaci.” Prorektorka královéhradecké univerzity Hana Tomášková popsala vlastní zkušenosti z výuky, kdy nejvíce si odnáší z hodin, kde je vidět zájem o téma na obou stranách. Motivace se dá budovat i tím, že pedagog půjde dobrým příkladem, který budou chtít žáci následovat nebo bude sledovat jejich potřeby. Výhodou českého školství je, že je zdarma, o to méně si ho pak ale někteří mohou vážit (narozdíl od jiných částí světa). 

AI ve školství

V jaké míře povolovat nebo zakazovat používání umělé inteligence při výuce nebo domácí přípravě je hojně diskutované téma. Účastníci debaty souhlasí s příslovím “dobrý sluha, ale zlý pán”. Podle poslankyně Berkovcové znamená zapojení AI obohacení výuky. Umělá inteligence nabízí nové metody, ale učitel musí upozorňovat i na rizika nebo etické aspekty a zároveň nejdříve nechat studenty, ať přemýšlí sami a teprve poté využijí AI. Prorektorka Tomášková navrhla možnost využít ji k diskuzi nad tématy, u kterých si potřebujeme být jistější. Jakub Sofka mluvil o příležitosti pro učitele, kterým AI zase může pomoct s přípravou nebo hodnocením úkolů. Business analytik Radoslav Vejchoda upozornil, že umělá inteligence sice může poskytnout dobré a kvalitní odpovědi, je však třeba mít hodnotné zadání, u čehož mohou ale žáci pochybit. 

Praxe

Propojení škol a firem může být výhodné pro obě skupiny, ne vždy se však daří dobře nebo včas realizovat. Základní návod shrl analytik Vejchoda: “Začínáme u výzkumu a potřeb firem i studentů”. Odpověď rozvedl nabídkou různých veletrhů, kde se setkávají školy s výzkumnými institucemi a firmami a je to vhodná příležitost propojit jednotlivé skupiny. Dále v Královéhradeckém kraji funguje TalentHub, který se snaží shlukovat talenty, propojovat je s tutory, přijímat na stáže a nabízet jim další možnosti rozvoje i budoucího uplatnění. Pokud se toto ještě rozšíří, má kraj potenciál být ještě větší “továrnou na talenty”. Paní prorektorka zdůraznila, že u mladých lidí chybí podnikavost. Nápady sice mají, ale před jejich realizací dají přednost jistotě v podobě práce. Situaci může pomoci i zlepšení prestiže i reálné kvality učilišť, která jsou pro studenty i jejich rodiče často méně preferovanou volbou, ale zároveň jsou základem pro spoustu potřebných pozic. 

Rozvoj talentů

Někdo svůj výrazný talent najde už na začátku života, jiný třeba až na vysoké škole. Pravidelně se opakuje otázka, nakolik by se talenty měly oddělit od zbytku studentů, nebo zda je lepší, když zůstanou v jedné komunitě. Řečníci se z těchto dvou možností kloní spíše k té druhé s tím, že každý má na něco talent, i když někdy není tak výrazný. Poslankyně Berkovcová zmínila, že ony talenty nejsou vždy studenti s nejlepšími známkami nebo největším zájmem, často může jít o outsidery třídy, kteří si hůře rozumí s ostatními a jelikož se někdy nudí, vyrušují. Je důležité je dobře vytipovat, jinak je ztratíme v systému. Přechod na víceletá gymnázia podle ní není ideální řešení, protože jde často spíše o vůli rodičů a když dítě zůstane v původním kolektivu na základní škole, může pomáhat spolužákům, pokud k tomu dostane ze strany učitele prostor. V této souvislosti vyzdvihla projekt Akademie věd Otevřená věda, v rámci kterého mohou talenty pracovat pod dohledem tutora. Pan Sofka řekl, že dochází k opačné inkluzi, když dochází k přechodu na víceletá gymnázia. Zároveň se v takto brzkém věku blbě poznává, které děti se na to skutečně hodí a akorát to může vést k rostoucím rozdílům v úrovni vzdělávání.

Shrnutí a doporučení:

  • Pro dobře fungující školský systém je důležitá inkluze, propojování souvislostí nebo využívání moderních technologií, které mohou vzbudit větší zájem u studentů.
  • Klíčová je motivace ke vzdělávání. U studentů ji může podpořit zájem učitele, aktivní přístup a atraktivní způsob výuky, u učitelů vhodné prostředí a podmínky profese a komunikace ohledně zavádění nových metod.
  • AI představuje určitá rizika, její zákaz ve výuce však není řešením. Důležitější je učit děti s ní pracovat s rozvahou, využívat výhod, které může přinést a upozorňovat na některé problematické stránky.
  • Propojování škol a firem může probíhat dlouhodobě a na různých úrovních, aby studenti měli představu, jak se mohou v budoucnu uplatnit. 
  • Rozvoj talentů je důležitý a učitelé by měli takovým studentům dát možnosti se více rozvíjet. Přesun na víceletá gymnázia je pro ně sice příležitost, ale není to ideální řešení pro celý systém.