Česká zkušenost s distančním vzděláváním
Distanční vzdělávání je fenomén, o kterém se již několik let často hovoří při různých příležitostech, zejména na úrovni terciárního a celoživotního vzdělávání. Ale teprve s příchodem pandemie se tato forma vzdělávání rozšířila plošně. Tím se dostáváme k důležitému faktu, že distanční vzdělávání nemělo v České republice tradici, což byl také jeden z hlavních důvodů, proč jeho nasazení s příchodem Covid-19 bylo tak složité a pomalé.
První vzdělávací instituce, které začaly směřovat svou pozornost distanční formě vzdělávání, byly počátkem devadesátých let vysoké školy v Brně, Plzni a Olomouci. Jejich snažení bylo podpořeno v roce 1991, kdy byla při MŠMT založena Národní rada pro dálkové vzdělávání a o rok později byla vydána první informativně metodická příručka o distančním vzdělávání – Distanční vzdělávání v České republice, kol. autorů: Z. Palán, O. Pavlík, Z. Munzar, Z. Charouzek. Postupem let si distanční vzdělávání našlo své místo na většině vysokých škol v České republice a na některých vysokých školách byla přenesena poměrně významná část studijního obsahu do formátu distančního vzdělávání. Velmi populární se po vzoru špičkových světových univerzit stala metoda e-learningu a MOOC (massive online open course).
Univerzity po celém světě se tímto způsobem mimo jiné snaží udržet krok s rychlými změnami ve všech odvětvích společnosti, například v průmyslu a ve zdravotnictví. Přínosem těchto vzdělávacích metod je, že se dají využít i v rámci celoživotního vzdělávání či vzdělávání handicapovaných nebo dlouhodobě nemocných. Můžeme tedy konstatovat, že před příchodem pandemie měla většina českých vysokých škol ve svém portfoliu tyto vzdělávací metody a mohly tak lépe zareagovat na přerušení prezenčního vzdělávání s příchodem pandemie Covid-19 na jaře minulého roku. Pandemie však nezasáhla pouze vysoké školství, ale velmi citelně ovlivnila podobu vzdělávání na základních a středních školách, které dosud neměly s jinými než prezenčními formami vzdělávání žádné zkušenosti.
Policy Paper – Tomáš Hamberger, únor 2021
Celý text naleznete v PDF pod odkazem níže.
PDF ke stažení