Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA DALŠÍ ANALÝZY

8. 2. 2022

Dokáže náš vzdělávací systém identifikovat talentované a nadané žáky a vytvořit jim odpovídající a podnětné studijní prostředí? Současné nastavení vzdělávání v České republice přispívá více než k rozvoji nadané a talentované mládeže k její stagnaci. Dle šetření České školní inspekce má pouze třetina škol určeného pedagogického pracovníka pro koordinaci aktivit a péče o nadané žáky. Systematickou a dlouhodobou podporu těchto žáků školy ve většině případech neposkytují. Většina podpůrných prostředků, jak finančních, tak personálních, jde na inkluzi. Co se tedy děje s nadanými a talentovanými žáky a jak se cítí oni samotní v tomto pro ně nepodnětném a nerozvíjejícím prostředí?

Mnoho o tom nevíme, protože tako skupina si na segregaci ve vzdělávání tolik neztěžuje a bohužel se s výchozí situací nějakým způsobem vyrovná a výborných studijních a posléze pracovních výsledků dosáhnou i přesto. Nemohly by ale jejich výsledky být ještě lepší? Výborné či excelentní? Mohly! Potvrzují to dlouhodobé výzkumy, které ukazují, že nadání a talent je konstantní stav, který se musí rozvíjet, tím se dospělo k závěru, že kdyby měly všechny děti šanci na úplný rozvoj svých schopností, talentu a nadání, dokázalo by 20–25 % z nich dosáhnout v některé z oblastí lidské činnosti excelentních výkonů.

Policy Brief – Tomáš Hamberger, únor 2022

Celý text naleznete v PDF pod odkazem níže.

PDF ke stažení