Vyhledávání a práce s talentovanou a nadanou mládeží v České republice
Dokáže náš vzdělávací systém identifikovat talentované a nadané žáky a vytvořit jim odpovídající a podnětné studijní prostředí? Současné nastavení vzdělávání v České republice přispívá více než k rozvoji nadané a talentované mládeže k její stagnaci. Dle šetření České školní inspekce má pouze třetina škol určeného pedagogického pracovníka pro koordinaci aktivit a péče o nadané žáky. Systematickou a dlouhodobou podporu těchto žáků školy ve většině případech neposkytují. Většina podpůrných prostředků, jak finančních, tak personálních, jde na inkluzi. Co se tedy děje s nadanými a talentovanými žáky a jak se cítí oni samotní v tomto pro ně nepodnětném a nerozvíjejícím prostředí?
Mnoho o tom nevíme, protože tako skupina si na segregaci ve vzdělávání tolik neztěžuje a bohužel se s výchozí situací nějakým způsobem vyrovná a výborných studijních a posléze pracovních výsledků dosáhnou i přesto. Nemohly by ale jejich výsledky být ještě lepší? Výborné či excelentní? Mohly! Potvrzují to dlouhodobé výzkumy, které ukazují, že nadání a talent je konstantní stav, který se musí rozvíjet, tím se dospělo k závěru, že kdyby měly všechny děti šanci na úplný rozvoj svých schopností, talentu a nadání, dokázalo by 20–25 % z nich dosáhnout v některé z oblastí lidské činnosti excelentních výkonů.
Policy Brief – Tomáš Hamberger, únor 2022
Celý text naleznete v PDF pod odkazem níže.
PDF ke stažení