Vodní doprava v Praze
Institut pro politiku a společnost pořádal 18. října 2016 ve spolupráci se společností TBG Metrostav debatu na téma Vodní doprava v Praze. Kromě ředitele a jednatele společnosti TBG Metrostavu Jana Kupečka, přijali pozvání také Jan Bukovský, zástupce ředitele v Ředitelství vodních cest ČR, Klára Němcová, ředitelka ve Státní plavební správě a Marek Zděradička, ředitel sekce INFR v Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Debatu moderoval Jan Macháček, předseda správní rady Institutu pro politiku a společnost.
Jaké jsou výhody lodní dopravy?
- Širší možnosti rekreace obyvatel a turistů (rozvoj turismu)
- Snížení zátěže na životní prostředí při převozu stavebního materiálu, např. méně emisí v porovnání s automobilovou dopravou
- Odlehčení dopravní zátěže v centru
- Výrazně nižší náklady na přepravu
Co je třeba řešit v nejbližší době?
- Zvyšující se zájem o přepravu vodní dopravou
- Vyjasnění kotvení lodí v přístavech
- Nové plavební komory a úprava starých
- Výstavba nových přístavů
- Výstavba prodloužení Vltavské cesty na rekreační plavbu
- Potřeba zpracovat koncepci na zlepšení vodní dopravy s využitím inovativních trendů za zahraničí
- Zajistit, aby průmyslová plavba neomezila turismus
- Zvětšit hloubku ponoru v určitých oblastech Vltavy
- Potřeba větší regulace vodní dopravy
- Výstava zdymadel na Vltavě
- Výstavba dalších betonáren a nalezení vhodného místa pro výstavbu
- Potřeba udržení ploch, které by se v budoucnosti daly použít k využití lodní dopravy. Je třeba je chránit již teď, aby nedošlo k zástavbě komerčními objekty.
Důležitá fakta o lodní dopravě:
- Momentální kapacita, která by se dala využít k přepravě, není plně vyčerpána
- Pro současnou logistiku je problematické hlavně využití trasy do Hamburku
- Přístav Radotín v současnosti není vytížený na přepravu stavebních materiálů, i když by mohl
- Město zadalo zpracování návrhu udržitelné mobility, který je základním koncepčním dokumentem hlavního města pro oblast mobility, dopravy, respektive dopravní infrastruktury s ambicí nahradit a modernizovat současné Zásady dopravní politiky hlavního města Prahy, do které spadá lodní doprava
- I přes některé obavy frekventovaná vodní doprava v Praze nebrání přísunu nových plavidel
Zajímavosti:
- Do Bruselu se po vodě přepraví 3,4 milionu tun (většina stavebních materiálů) ročně, což je přibližně 130 tisíc kamiónů. V České republice to je pouhých 300 000 tun.
- Díky umístění betonárny TBG Metrostav na Rohanském ostrově se Praha vyhne 450 000 ujetých kilometrů nákladních kamionů přes centrum ročně.
Jaká opatření na zlepšení situace se chystají?
Důležité odkazy:
Souhrn legislativy týkající se plavby můžete najít zde.