Unikátní průzkum: Kdo nejvíce straší českou veřejnost a mají k tomu důvody?
Institut pro politiku a společnost dnes zveřejnil výsledky unikátního průzkumu zkoumajícího komunikaci politických stran a hnutí kandidujících v letošních parlamentních volbách. Z výsledků vyplývá, že nejemotivnější rétoriku využívá Okamurova SPD. Jen s malým odstupem za SPD následuje hnutí Trikolóra a na třetím místě je KSČM. Průzkum založený na analýze textů publikovaných od začátku roku politickými stranami a hnutími na jejich webech také ukázal, že nejúměrněji letos komunikuje KDU-ČSL, která je následována hnutím STAN a Piráty.
Výsledky letošního průzkumu jsou oproti předchozím letům velmi rozdílné. „Ukazuje se, že dlouhodobý trend zmírňování rétoriky před těmito volbami neplatí. Vyhroceněji než v minulých letech (viz graf níže) komunikují Piráti a obě levicové strany – ČSSD a KSČM. U Pirátů je to způsobeno tím, že chtějí volby vyhrát a potřebují mobilizovat své příznivce. Těch sice mají poměrně hodně, ale jejich přesvědčení je slabé a šance, že se všichni objeví u volebních uren, je nízká. Proto vedle racionálních argumentů a obsáhlého programu také vidíme více emocí v komunikaci. KSČM a hlavně ČSSD jde nyní o všechno. Logicky se proto snaží nostalgicky zapůsobit na bývalé voliče, kteří ve velkém přešli k hnutí ANO,“ říká analytik Institutu pro politiku a společnost Karel Sál.
V rámci předvolebních koalic také vidíme, že Piráti a hnutí STAN si jsou komunikačně mnohem blíž než nesourodý trojlístek SPOLU. „Emotivnější ODS a TOP 09 doplňují mimořádně stoičtí lidovci, kteří oproti minulým letům sloganu ‚klidná síla‘ opravdu dostáli. Důvodů, proč tomu tak je, může být samozřejmě více. Kandidatura v rámci SPOLU nenutí lidovce tolik tlačit na pilu. Možná také vedení KDU-ČSL počítá se svými disciplinovanými voliči, kteří jsou mistři v kroužkování, a v koalici chtějí hrát roli toho třetího, klidného a konstruktivního, který se bude smát naposled. Uvidíme, zda to Marianu Jurečkovi vyjde,“ vysvětluje Karel Sál.
PRŮZKUM
Komunikace s potenciálními voliči nevyhnutelně patří mezi základní činnosti všech politických stran a hnutí. Je samozřejmé, že politické subjekty se snaží způsob komunikace přizpůsobit svým příznivcům. Některé subjekty budou cílit na voličský segment, který dává přednost spíše věcným a racionálním argumentům. Jiným kandidujícím stranám mohou k volebnímu úspěchu pomoci voliči, kteří slyší především na emotivní přesvědčování. Politické subjekty, které se snaží získat jejich hlasy, musejí vsadit na vypjaté přesvědčování a na vzbuzování strachu a hněvu, ale také na pozitivní emoce, jako je pocit kolektivní hrdosti.
Míru skupinové iracionality politických stran lze určit na základě výskytu výrazů z následujících sedmi kategorií:
- Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám): výrazy jako zmanipulovaný, odporný, přisluhovač, zlovolný atd.
- Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům): svoboda, příroda, národ, spása atd. (nepočítají se slova v názvech, např. Strana svobodných občanů, sociální demokracie).
- Dogmatismus: výrazy jako naprosto, rozhodně, všichni, každý atd.
- Zaštiťování se kolektivem: zájmeno my, oni v 1. pádu.
- Ideologické myšlení: slova končící na -ismus, -istický, -ista, -istka (nepočítají se výrazy označující ideologie, ke které se dané uskupení hlásí).
- Dramatizace (přibarvování textu): boj, krev, smrt, strach atd.
- Posedlost symboly: symbol, vlajka, přísaha atd.
Seznam vyhledávaných výrazů obsahuje téměř 1400 položek a je k dispozici na webu iracionalita.net a v příloze knihy Skrytá autorita: Iracionalita a dav v člověku.
Tabulka 1: Výsledky předvolební analýzy textů 2021
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák; 2021.
Čísla v tabulce udávají počet nalezených výrazů na 10 000 slov zkoumaného textu. Z tabulky je zřejmé, že mezi jednotlivými kategoriemi existuje vztah. U subjektu, který v některé kategorii vykazuje nízký výskyt nalezených výrazů, je velká pravděpodobnost, že i ostatní kategorie zůstanou na nízkých hodnotách. To samé platí pro subjekty s vysokými hodnotami skupinové iracionality. V tabulce jsou nejvyšší hodnoty u každé kategorie tučně zvýrazněny. Je zjevné, že s výjimkou dogmatismu a zaštiťování se kolektivem ve všech sloupcích dominuje SPD.
V souvislosti s probíhající pandemii covid-19 stojí za pozornost, že dva politické subjekty s nejvyšším koeficientem iracionality, tedy SPD a Trikolóra, jsou zároveň těmi stranami, které zaujímají ze všech zkoumaných nejvíce emotivně vyhrocený postoj vůči proticovidovým opatřením (v jejich textech lze nalézt výrazy jako „covidová tyranie“, „covidová diktatura“ a „covidová totalita“).
Graf 1: Koeficient iracionality jednotlivých subjektů
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák; 2021.
Graf 2: Historický vývoj koeficientu iracionality politických stran
Zdroj: Bisnode, Institut pro politiku a společnost, analýzy skupinové iracionality Milana Petráka.
Časté výrazy
KDU-ČSL: neschopnost, pochybný, kvalitní
STAN: férový, rozvoj, boj
Piráti: falešný, lež, nesmyslný, důvěryhodnost, komunisté
ANO 2011: jednotný, útok
TOP 09: alarmující, neschopnost, skandál, nezávislost, boj
Přísaha: bezzubý, pochybný, šílený, spravedlivý, naprosto
ODS: absurdní, byrokracie, chaotický, rozvoj, komunisté
ČSSD: neschopnost, nesmysl, populismus, poctivost, progresivní, boj
KSČM: hazard, hrůza, zoufalý, lid, správný, kapitalistický, boj
Trikolóra: nenávist, svoboda, boj, útok
SPD: brutálně, diktát, hnus, nenávist, šílený, vlast, tradice, multikulturalismus, rasismus
TZ – Kdo nejvíce straší českou veřejnost a mají k tomu důvody_IPPS