Svět technologií a auto-moto průmyslu v současnosti čelí nebývalému fenoménu označovanému čipová krize, jejíž příčiny v částečné míře souvisí i s probíhající pandemií covid-19. Zdravotní krize však nepředstavuje ani zdaleka jediný důvod výpadku v dodávkách čipů. Zvýšená poptávka v automobilovém průmyslu či přetrvávající zájem o těžbu kryptoměn spolu s politickými faktory jsou dalšími činiteli, které mohou nadále čipovou krizi prohlubovat.
Monitoring a včasné řešení této problematické situace jsou v zájmu všech stran. Pro Českou republiku je řešení čipové krize obzvlášť důležité, jelikož automobilový průmysl tvoří 9 procent HDP země.
Navzdory všemu úsilí je však zlepšení během následujícího roku v nedohlednu. Rovněž existuje obava, že následující pandemická vlna může výrobu polovodičů ještě více ohrozit. Odborníci vyzývají k tomu, abychom se připravili na přetrvávající nedostatek aut a nárůst jejich cen. V návaznosti na každou krizi je klíčové si uvědomit, zda krize přinesla něco pozitivního a zda jsme si vzali určité „lessons learned“ z dané náročné situace.
Jaké jsou nejvýznamnější příčiny a dopady čipové krize a kdy se předpokládá její konec? Projevila by se čipová krize i bez dopadů současné pandemické situace? Dalo se krizi nějak zabránit? Na základě odhadů je možné, že český automobilový průmysl ztratí na tržbách téměř 200 miliard korun. Je možné, aby čipová krize přinesla i pozitiva? A jak z krize ven?
Řečníci:
Bohdan Wojnar, bývalý člen představenstva, Škoda Auto
Radek Jakubský, viceprezident, Hospodářská komora ČR
Moderátorem je ekonom Martin Zeman z Národohospodářské fakulty VŠE.
Akce se uskuteční online ve čtvrtek 10. března v čase 16:00 – 17:00 hodin a můžete ji sledovat živě na našem YouTubovém a Facebookovém profilu.