Každoročně pořádáme desítky různých akcí napříč Českem, prostřednictvím kterých pravidelně otevíráme nejzajímavější a nejpalčivější společenské otázky. Propojujeme přední politiky s odborníky z celého světa, zástupci nejúspěšnějších firem a odbornou veřejnostní. Dáváme diskuzím nový rozměr a přinášíme inovativní řešení. Možná se už ale brzy uvidíme osobně, podívejte se na naše nejbližší akce, které připravujeme.

Videozáznam

Evropská komise v listopadu loňského roku představila emisní normu Euro 7, která má omezit produkci škodlivých plynů. Norma by měla platit již od července 2025 a výrobci automobilů upozorňují, že se jedná o nesplnitelný termín. Navíc varují, že v důsledku přísné normy zdraží levné automobily o statisíce korun, kvůli čemuž přestane jejich výroba dávat smysl. V důsledku toho pak může ztratit práci v Česku deset tisíc zaměstnanců a v celé Evropě dokonce až sto tisíc zaměstnanců. Hostem podcastu Politický kompas je Martin Kolovratník, stínový ministr dopravy.

V rozhovoru se dozvíte:
• Proč norma Euro 7 ohrožuje automobilový průmysl? (1:45)
• Euro 7 a dopady na zaměstnanost v automobilovém průmyslu (4:55)
• Jaký vliv mělo české předsednictví EU na normu Euro 7 a zákaz automobilů se spalovacím motorem? (6:35)
• Proč je zákaz aut se spalovacími motory problematický? (12:40)
• Co důležitého přináší novela zákona o silničním provozu? (14:25)
• Za volant už od sedmnácti? (15:30)
• Je čas zvýšit rychlost na dálnici? (16:30)

Martin Kolovratník upozorňuje, že přijetí normy Euro 7 může výrazně ohrozit celý český automobilový průmysl. Ten přitom tvoří téměř desetinu celkového HDP a zaměstnává desetitisíce lidí. „Na první pohled se zdá, že rok 2025 je poměrně daleko, avšak opak je pravdou! Z pohledu plánování v automobilkách se jedná o blízký termín, do kterého se nestihnou připravit na Euro 7 a na požadavky, které z ní vyplývají.“

Česká republika měla možnost během českého předsednictví EU ovlivnit podobu Euro 7. „Jsem zklamaný a zaskočený tím, že vláda Petra Fialy absolutně nevyužila tuto příležitost a promarnila ji. Vládní politici v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou měli bojovat za zdravý selský rozum, normu odmítnout a začít jednat o jejím odložení. Jsem přesvědčen, že vládní politici se chtěli v Evropě zalíbit a nedělat problémy. Z tohoto důvodu mlčeli, když měli mluvit,“ komentuje Martin Kolovratník.

Někteří odborníci upozorňují, že Euro 7 paradoxně povede místo ke snížení emisí spíše ke zhoršení ekologické situace. „Dohodli jsme na roce 2035 a zákazu prodeje spalovacích motorů. Měli bychom proto nechat automobilky, ať se připraví na přechod k elektromobilitě a vynechat mezikrok jménem Euro 7. Unáhlené přijetí této normy povede k dalšímu zestárnutí českého vozového parku, protože cena nových aut bude pro české spotřebitele příliš vysoká. Přechod k elektromobilitě by měla být evoluce, nikoliv revoluce,“ dodává Kolovratník k diskuzi o elektromobilitě.

Závěr rozhovoru byl věnován novele zákona o silničním provozu, kterou v současnosti projednává Poslanecká sněmovna. Výraznou novinkou je zjednodušení bodového systému ze současných pěti sazeb na tři. Na základě této změny bude také zpřísněno hodnocení nejzávažnějších dopravních přestupků, a naopak za ty nejméně závažné nebudou nově vůbec body odebírány.

Další novinka se týká nejmladších řidičů. Konkrétně jde o tzv. L17, tedy úpravu, která umožní začínajícím řidičům usednout za volant již od sedmnácti let za doprovodu zkušených mentorů. Ministerstvo dopravy si od této novinky slibuje zlepšení návyků bezpečné jízdy u začínajících řidičů. V této souvislosti je vhodné zmínit další novinku, kterou je řidičský průkaz na zkoušku. Ten se týká skupiny řidičů od 18 do 21 let, který má za cíl rovněž podpořit správné a bezpečné řidičské návyky.