Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA DALŠÍ ANALÝZY

3. 12. 2024

Novináři je milují, politologové nenávidí a kovaní straníci se jich obávají. Ano, dnes mluvíme o průzkumech veřejného mínění ve formě volebního modelu. Jejich pravidelné zveřejňování vždy rozčeří stojaté vody české politiky, kdy příznivci rostoucích subjektů sdílejí grafy jako o závod, a ti, kteří v aktuálním šetřením klesají, zpochybňují jejich relevanci. Tak či onak, v předvolebním roce si průzkumů nejrůznějších typů užijeme do sytosti, proto si v tomto textu podrobně rozebereme plusy a mínusy, poukážeme na časté omyly, které si veřejnost do průzkumů projektuje, vysvětlíme zásadní rozdíl mezi volebním potenciálem a volebním modelem a také to, proč je potenciál často zneužíván politickým marketingem.

Hlavní body analýzy:

  • Průzkumy veřejného mínění jsou jen nedokonalým obrazem společnosti a mají spoustu skrytých nevýhod. Novináři a veřejnost výstupům agentur a výzkumných institucí přidávají větší důležitost, než by bylo zdrávo.
  • Průzkumy se od sebe liší použitou metodikou, a to způsobuje rozdílné výsledky. Spíše než na průměry všech průzkumů je nutné se dívat na trendy u jednotlivých agentur separátně.
  • Sdílení výše volebního potenciálu je znakem zoufalosti, a pokud to vaše oblíbená partaj dělá, pak je pravděpodobně ve velmi vážných problémech a její PR tým se chytá každého stébla.

Komentář – Karel Sál

Celý text naleznete v PDF pod odkazem níže.

 

 

PDF ke stažení