Červená čapka
Včera (tj. 2. května 2019) mělo hnutí ANO tiskovou konferenci ke spuštění kampaně k Evropským volbám 2019. Předseda hnutí a premiér Andrej Babiš na ní mimo jiné vystoupil s červenou kšiltovkou Silné Česko, kterou na sociálních sítích představil již v předcházejících týdnech..
Hnutí ANO mělo vždy výrazné kampaně, a to zejména díky tomu, že dokázalo přicházet s originálními nápady (aplikace Chceme lepší Česko) nebo s inovací nápadů starých (místo klasického dopisu voličům se před sněmovními volbami 2017 rozeslala „smlouva s občany“). Je běžné, že strany se inspirují z příkladů v zahraničí, ale ANO vždy přicházelo s něčím novým. Alespoň tedy do včerejška, kdy se již tradiční bílý outfit doplnil právě červenou kšiltovkou, která je čistou imitací kšiltovky „Make America Great Again“, kterou využíval Donald Trump ve své prezidentské kampani.
Jedná se tak zřejmě o první případ jasné (a přiznané) napodobeniny nějaké jiné kampaně. Donald Trump ve své kampani hodně hrál na nostalgii po přelomu 80. a 90. let. Již jeho divně padnoucí oblek a dlouhá kravata byli závanem minulosti, ale vzhledem k jeho programu (důraz na uhelný průmysl, podpora amerických tradičních firem, ochrana před firmami z Asie, ale i Evropy) to zapadalo do jednotného kontextu: „Vzpomínáte, jak to bylo super? Pojďme to tak dělat zas!“ A celé to dávalo smysl.
Podobné zasazení do kontextu v případě ANO chybí, zkrátka se jen využil symbol jedné kampaně a zasadil se do kampaně jiné. Ve finále však Andrej Babiš v bílé košili s kšiltovkou na hlavě působil trochu nestandardně. Doteď ho totiž voliči znali v dobře padnoucích oblecích nebo elegantním smart casual stylu. Někdo by si tak mohl myslet, že ANO došly nápady.
Navzdory výše řečenému se však stále jedná o geniální tah, který můžou ANO ostatní strany jen závidět. Jednoduchá a levná rekvizita totiž zapříčinila to, že se o tiskové konferenci ANO mluvilo takřka ve všech médiích a jen málokterý politický oponent či novinář si nechal ujít příležitost se k ní nevyjádřit, rozumějme zesměšnit čepici. ANO tak opět uzmulo prostor zbylým stranám, a to vlastně jen díky čepici. Vždyť kdo z vás si z hlavy vybaví nějaký moment z rozjezdu kampaně ODS, ČSSD či Pirátů? Vybavíte si nějaký slogan a heslo nadcházejících voleb, snad kromě „Chceme lepší Evropu“ z dílny KDU-ČSL, která vlastně jen vykradla ANO s jejich „Chceme lepší Česko“?
Ano, můžeme si z miliardáře v obyčejné kšiltovce dělat srandu, ale opět se ANO povedlo to, že s běžnou tiskovou konferencí prorazila v médiích nevídaným stylem. A to při celostátních volbách s nejnižší volební účastí už něco znamená. Vždyť čím nižší volební účast, tím hůře právě pro ANO. A pokud se právě díky kšiltovce podaří rozšířit podvědomí o tom, že nějaké volby vůbec budou, pak se tah s kšiltovkou rozhodně vyplatil.