Nedostatečná za demonstraci
Školské odbory na středu 6. listopadu svolaly stávku učitelů. A byl to poměrně propadák, „domácí“ příprava totiž byla kvapná a nedostatečná. Následný výstup pak tomu odpovídal a výsledná známka tedy také. Možná není fér udělovat pětku za demonstraci, které proběhla, ale jak říkala jedna z mých učitelek: i na pětku se musí něco umět a něco předvést.
Nechápejte mě špatně, učitelé mají plné právo na stávku a je s podivem, že k ní došlo až nyní. Školství bylo a je jedním z hlavních předvolebních taháků a to nejen sněmovních, ale také krajských voleb. Politici se předhánějí ve slibech, kolik do školství napumpují peněz, jak pozvednou všechny úrovně školství, zaměří se na učňovské obory, zkvalitní gymnázia a připraví děti na výzvy budoucnosti.
V reálu se však školy a učitelé musí potýkat s politickými polotovary polské kvality. Jak jinak označit výslednou podobu státní maturity, podle které se oproti původním plánům nepřijímá na vysoké školy, která nemá více úrovní a do které se ani po tolika letech nedaří zaimplementovat povinnou matematiku. Stejně tak zákon o inkluzi nepřináší skutečnou inkluzi, ale jen zátěž z hlediska byrokracie a z hlediska vyšší potřeby specializovaných asistentů. Do toho se školy musí potýkat se vzdělávacími společnostmi, rádoby moderními přístupy ke vzdělání a v neposlední řadě ambiciózními rodiči, kteří si raději postěžují na učitele, než by se doma učili s dětmi. Podtrženo sečteno, školy a učitelé to v posledních letech ze strany politiků skutečně schytali, že by jim i hospodští mohli závidět – a že ani v jejich případě se nezahálelo. Z tohoto hlediska tedy opakuji, že učitelé měli na stávku plné právo a je vlastně zvláštní, že k tomu nedošlo mnohem dříve.
Problém však je, jakým způsobem byla stávka naplánována a vlastně i celkově pojata. Vymyslet stávku v době, kdy se konečně alespoň nějak rozhodlo o maturitě z matematiky, kdy se konečně začalo přidávat na platy a kdy je pár dní do konce roku a tedy i do schválení rozpočtu na další rok, to jen tak někoho nenapadne. Navíc ohlásit stávku jen pár dní před jejím zahájením a bez zajištění pořádné podpory také nesvědčí o dobré práci a celý efekt to značně podkopává. A když odbory nemají podporu napříč školským systémem a naštvou hlavní spojence, tedy rodiče, těžko pak mají páky na to něco změnit. Do budoucna by tak tato diletantská akce mohla přinést více škody, než užitku, a to je něco, co české školství opravdu nepotřebuje