Kam směřuje česká politika a co můžeme očekávat v nejbližší době? Jak se naše společnost vypořádá s problematikou sucha? A co bude pro svět znamenat, pokud KLDR získá jaderné zbraně? Jednoduše jsou témata, která se dotýkají každého z nás. Naši přední analytici proto pro Vás pravidelně připravují stručné komentáře a v kostce přináší náš pohled na věc.

Zrušit povinnou maturitu z matematiky je krok zpátky

V Poslanecké sněmovně se minulý týden doslova rozhořela debata o tom, zda máme ponechat povinnou maturitní část z matematiky, nebo ji zrušit. Myslím, že není moc témat, která by společnost rozdělovala na dvě poloviny. A právě tohle je jedno z nich. Jednoznačně podporuji maturitu z matematiky a mám hned tři důvody, které mě k tomu vedou. 

Netajím se tím, že se ve Sněmovně věnuji zejména dopravní problematice. Přesto se s Vámi musím podělit o svůj pohled na věc. V rámci svých pravidelných výjezdů po Pardubickém kraji často navštěvuji podnikatele a výrobní průmyslové firmy. Jedna firma za druhou říkají, že volají po technickém vzdělání a technických oborech. A jak to souvisí?

Ať už například Střední průmyslová škola a učiliště v Chrudimi nebo Automobilní škola v Holicích – jsou to perfektní školy, které mají učňovské obory, ale i maturitní. Mluvil jsem s vedením těchto škol a v obou případech jsme se shodli na tom, že bychom neměli sbližovat hranice a tím rezignovat na kvalitu, ale naopak. Musíme se snažit zvýšit kvalitu a úroveň maturitních oborů.

Podle mě bychom si měli přestat lhát do kapsy a přiznat si, že maturita jednoduše není pro každého. To, že někdo má v uvozovkách „pouze“ výuční list není nic špatného a neznamená to něco horšího. Naopak si myslím, že by takovýto krok učňovským oborům pomohl, protože se díky tomu budou moci více zaměřit na praxe a svou technickou odbornost.

Nechci, aby Česko bylo navždy „montovnou“ Evropy. Ministerstvo průmyslu a obchodu v čele s ministrem Karlem Havlíčkem prosazuje inovační strategii ČR „The Czech Republic: The Country for the Future“, která se mimo jiné zaměřuje na podporu vědy nebo výzkumu a inovací. Nemůžeme přeci teď najednou říct, že studentům se u maturity z matematiky nedaří, a tak ji raději zrušíme. To je přece úplně opačný pohled na věc.

Posledním argumentem je moje osobní zkušenost a moje rodina. Mám v rodině řadu učitelů, většinou působí na základních školách. Jako učitelé jsou s dětmi prakticky každý den a vidí trendy a vývoj ve školství. Všichni shodně říkají, že nesmíme nerezignovat na kvalitu. Neměli bychom tak rušit maturitu z matematiky, ale naopak zaměřme se na to, aby ze základních a středních škol vycházeli co nejlépe připravení absolventi.

Jsem přesvědčený, že zrušení povinné maturity z matematiky je krok špatným směrem a snad s těmi argumenty právě z praxe ze setkání s firmami, se středními školami, které se věnují i učňovskému školství, si myslím, že tohle je srozumitelné a jasné. A věřím, že to většina z vás bude vidět podobně. Napište mi prosím Váš názor. Zajímá mě, jak to vidíte Vy.