Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA PROBĚHLÉ AKCE

22. 5. 2019

Více o události

REPORT (PDF)

Vydá se stát cestou liberalizace trhu a upustí od některých povinností, nebo naopak zavede nové? Jak chce Ministerstvo dopravy kontrolovat digitální taxislužby, když plánuje zrušit taxametry? Jaké změny čekají taxikáře a co tím získá zákazník? A je to opravdu tak, že stát zákonem legalizuje digitální taxislužby?

Institut pro politiku a společnost uspořádal ve spolupráci se společností Bolt 20. května 2019 pracovní snídani, na které vystoupil Martin Kolovratník, předseda sněmovního podvýboru pro dopravu, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR; Ladislav Němec, náměstek pro řízení Sekce dopravní, Ministerstvo dopravy ČR; Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední Evropu. Debatu moderoval Lukáš Luzar z Institutu pro politiku a společnost.

Ladislav Němec představil novelu zákona o silniční dopravě. Ta přináší změny ohledně taxislužeb. Připomenul, že diskuse se nyní „táhne“ více než dva roky. Jejím předmětem byla i problematika aplikací zprostředkovávajících přepravu, resp. zda jsou tyto nástroje součástí dopravy či informační společnosti. K připravované novele tak vznikla pracovní skupina, které se účastnilo nejen ministerstvo dopravy, ale i ministerstvo financí, ministerstvo průmyslu a obchodu a další úřady a také zástupci poskytovatelů služeb. Novela v případě jejího schválení změní pravidla pro taxislužby. Novinky se mají týkat použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou. Zavedena má být „evidenční nálepka“. Předpokládá se také zrušení zkoušky z místopisu.

Martin Kolovratník připomenul, že novela zákona je v současnosti projednávána v hospodářském výboru a nad jejím zněním panuje převážná shoda. Nicméně osobně zvažuje, zda by neměla být stát neměl zachovat zkoušku z místopisu a ponechat tak místním samosprávám nástroj, kterým by mohli regulovat počet taxikářů v obci. Předpokládá, že k čemu se přikloní hospodářský výbor, tak to bude nejspíš schváleno i Sněmovnou. Martin Kolovratník uvedl, že celý proces bude nejspíše ukončen v září 2019. Novela podle Kolovratníka jasně definuje nejen ochranu spotřebitele, ale i ochranu zájmů státu v podobě kontroly výběru daní. V souladu s obsahem novely je i pozice ministerstva financí. Digitalizace formy zprostředkování přepravních služeb umožňuje lepší kontrolu evidence tržeb.

Roman Sysel za Bolt vyjádřil spokojenost, že novela vzniká a uvítal by, pokud by již byla v platnosti a účinnosti. Novelu chápe jako kompromis mezi tradičními taxislužbami a moderními platformami jako je Bolt. Současný zákon podle něj řeší problematiku „co bude, když mávnete na taxikáře na ulici“ a v podstatě ani nepracuje s formou objednávání přes dispečink. Snaha „zmodernizovat“ legislativu v souladu s vývojem a situací na trhu pozorujeme i v dalších zemích. Zmínil, že stejný proces se odehrává na Slovensku a v Polsku, kde byly návrhy již schváleny. Moderní aplikace, které ukazují předem stanovenou cenu dávají uživateli daleko větší komfort a poskytují vyšší ochranu spotřebitele, uzavřel.