Nestihli jste některou z našich akcí? Nebo Vás prostě jenom zajímají nejdůležitější informace, které zazněly? V jednoduchosti je krása. Rozhodli jsme se proto, že všechny reporty, videa, fotografie a tiskové zprávy dáme přehledně na jedno místo. Ať už hledáte cokoliv, určitě jste tu správně. Teď už Vám nic důležitého neuteče.

PODÍVEJTE SE NA PROBĚHLÉ AKCE

14. 11. 2016

Více o události

Institut pro politiku a společnost ve spolupráci s Českou spořitelnou uspořádal debatu na téma Závislost české ekonomiky na autoprůmyslu. Kromě náměstka ministra průmyslu a obchodu ČR Eduarda Muřického, přijali pozvání také Pavel Kysilka, zakladatel 6D Academy, Petr Zahradník, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru a ekonomický poradce České spořitelny, Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a obchodu ČR a Michal Kadera, ředitel vnějších vztahů, Škoda Auto. Debatu moderoval Jan Macháček, předseda správní rady Institutu pro politiku a společnost.

Pavel Kysilka

  • Model průmyslu, který je nastavený v současnosti nemusí fungovat za 25 let.
  • V automobilovém průmyslu je v současnosti disciplinovaná a kvalifikovaná pracovní síla
  • Geografická poloha ČR v blízkosti Německa poskytuje lepší export a podmínky na rozvoj automobilového průmyslu
  • Probíhá robotizace určitých procesů, které mohou změnit nastavení současné pracovní síly
  • Důležité pro velké ekonomiky je, jak geograficky daleko jsou jejich potencionální partneři
  • Česká republika produkuje vzdělané lidi v technických i ostatních směrech a je neustále poptávka po vzdělaných lidech v průmyslu
  • Obrovské investice do samořídících softwareových modulů je blízká budoucnost, můžeme to vidět na testech určitých firem jako je UBER, Volvo a pod.
  • Primární iniciativa má přijít z byznysu; až následně je důležité, aby státní správa podporovala nápady

Zajímavost: Podle určitých zdrojů a propočtů za 10 až 15 let klesne produkce aut na 10 % celkové produkce

Eduard Muřický

  • Automobilový průmysl zaznamenal po výrobě počítačů nejvyšší nárůst produkce
  • Nejvýznamnějšími dodavateli jsou odvětví výroby pryží a plastů
  • Pro domácí gumárenský, plastikářský a elektroprůmysl je automobilový průmysl největším obchodním partnerem
  • Pro více států jsme vzorem v produkci a v rostoucím a zlepšujícím se automobilovém průmyslu
  • Od roku 2010 se podíl produkce automobilového průmyslu na produkci celého národního hospodářství zvýšil ze 7 na 10 %
  • Ministerstvo poskytuje různé dotace na technologie, kterými chce podpořit zlepšení vývoje

Špicar Radek

  • Závislost na automobilovém průmyslu není až taká velká a je diverzifikovaná
  • Naopak závislost na EU se zvýšila na přibližně 84 % a automobilový průmysl je výjimkou
  • Jsme závislá ekonomika na zahraničních vztazích
  • Automobilový průmysl se v následujících letech dramaticky změní
  • Infrastruktura, legislativa a vzdělávání patří k slabým stránkám České republiky a je potřebné v těchto etapách hledat řešení (jinak budou inovace zpomalovat)

Zajímavost: V minulosti byl největší odbyt automobilů Škoda do Německa, v současnosti to je Čína. Automobilový průmysl je největším podporovatelem vědy a výzkumu v Evropě, jelikož si uvědomuje, že neustálé zlepšování technologií je nevyhnutelné.

Petr Zahradník

  • Český automobilový průmysl  má obrovskou tradici
  • Z 10 nejstarších automobilek na světě (od druhé poloviny 19. století a začátku 20. století) dvě z nich stále bez přerušení působí na našem území
  • Žádné další odvětví nemá takové historické předpoklady, podmínky a zkušenosti k tomu, aby představovalo páteř tuzemského zpracovatelského průmyslu
  • Je nevyhnutelné zachytit, anebo ještě lépe určit vývoj trendů a inovací
  • Silná pozice automobilového průmyslu vyvolává významné dodavatelské vazby na další průmyslová odvětví
  • Cílem hospodářské politiky by mělo být posilnění tuzemského zázemí automobilového průmyslu a jeho inovativní schopnosti prostřednictvím konformních nástrojů
  • Dochází k útlumu motocyklová výroby v porovnání s předchozími roky
  • V budoucnosti už nebude cílem maximalizace výroby vozidel ale zajištění funkčnosti a správy systému zajišťujících mobilitu – dopravní provoz
  • Nutnost stanovit si sledovatelné cíle (např. počet nehod) a snažit se je snižovat

Michal Kadera

  • Česká automobilka v České republice neprodá ani 10 % produkce –  většina jde na export
  • Cílem do budoucna je zlepšování dojezdů elektromobilů a prodloužení životnosti vozidel
  • Škoda Auto testuje roboty ve výrobním procesu a přibližuje roboty svým zaměstnancům, aby jim ulehčili náročné úkony
  • Důležitá otázka na nejbližší období je, zda budeme mít dostatek vzdělaných lidí, kteří se budou zapojovat do automobilového průmyslu
  • Škoda Auto podporuje studenty už od začátku studia, kromě vysokých, středních a základních škol i nejnižší stupeň škol mateřských, ve kterých dětem ukazují možnosti, rozvíjí jejich tvoření – klíčem je spolupráce s pedagogy
  • Škoda Auto spolupracuje s vysokými školami, zapojuje studenty do projektů, poskytuje praxe, stáže a možnost vzdělávání
  • Je třeba investovat
  • Důležité je vyvíjet software do automobilů a poskytovat rozmanité služby inspirované zahraničím
  • Nevyhnutelné je přizpůsobovat cenu automobilů většině obyvatelů

Zajímavost: Společnost Škoda Auto má přibližně 2 000 inženýrů, kteří se zabývají výzkumem a zlepšováním technologií. Jeden automobil má přibližně tolik lithia jako 40 000 smartphonů. Více ve výroční zprávě automobilky Škoda