Závislost české ekonomiky na autoprůmyslu
Institut pro politiku a společnost ve spolupráci s Českou spořitelnou uspořádal debatu na téma Závislost české ekonomiky na autoprůmyslu. Kromě náměstka ministra průmyslu a obchodu ČR Eduarda Muřického, přijali pozvání také Pavel Kysilka, zakladatel 6D Academy, Petr Zahradník, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru a ekonomický poradce České spořitelny, Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a obchodu ČR a Michal Kadera, ředitel vnějších vztahů, Škoda Auto. Debatu moderoval Jan Macháček, předseda správní rady Institutu pro politiku a společnost.
Pavel Kysilka
- Model průmyslu, který je nastavený v současnosti nemusí fungovat za 25 let.
- V automobilovém průmyslu je v současnosti disciplinovaná a kvalifikovaná pracovní síla
- Geografická poloha ČR v blízkosti Německa poskytuje lepší export a podmínky na rozvoj automobilového průmyslu
- Probíhá robotizace určitých procesů, které mohou změnit nastavení současné pracovní síly
- Důležité pro velké ekonomiky je, jak geograficky daleko jsou jejich potencionální partneři
- Česká republika produkuje vzdělané lidi v technických i ostatních směrech a je neustále poptávka po vzdělaných lidech v průmyslu
- Obrovské investice do samořídících softwareových modulů je blízká budoucnost, můžeme to vidět na testech určitých firem jako je UBER, Volvo a pod.
- Primární iniciativa má přijít z byznysu; až následně je důležité, aby státní správa podporovala nápady
Zajímavost: Podle určitých zdrojů a propočtů za 10 až 15 let klesne produkce aut na 10 % celkové produkce
- Automobilový průmysl zaznamenal po výrobě počítačů nejvyšší nárůst produkce
- Nejvýznamnějšími dodavateli jsou odvětví výroby pryží a plastů
- Pro domácí gumárenský, plastikářský a elektroprůmysl je automobilový průmysl největším obchodním partnerem
- Pro více států jsme vzorem v produkci a v rostoucím a zlepšujícím se automobilovém průmyslu
- Od roku 2010 se podíl produkce automobilového průmyslu na produkci celého národního hospodářství zvýšil ze 7 na 10 %
- Ministerstvo poskytuje různé dotace na technologie, kterými chce podpořit zlepšení vývoje
Špicar Radek
- Závislost na automobilovém průmyslu není až taká velká a je diverzifikovaná
- Naopak závislost na EU se zvýšila na přibližně 84 % a automobilový průmysl je výjimkou
- Jsme závislá ekonomika na zahraničních vztazích
- Automobilový průmysl se v následujících letech dramaticky změní
- Infrastruktura, legislativa a vzdělávání patří k slabým stránkám České republiky a je potřebné v těchto etapách hledat řešení (jinak budou inovace zpomalovat)
Zajímavost: V minulosti byl největší odbyt automobilů Škoda do Německa, v současnosti to je Čína. Automobilový průmysl je největším podporovatelem vědy a výzkumu v Evropě, jelikož si uvědomuje, že neustálé zlepšování technologií je nevyhnutelné.
- Český automobilový průmysl má obrovskou tradici
- Z 10 nejstarších automobilek na světě (od druhé poloviny 19. století a začátku 20. století) dvě z nich stále bez přerušení působí na našem území
- Žádné další odvětví nemá takové historické předpoklady, podmínky a zkušenosti k tomu, aby představovalo páteř tuzemského zpracovatelského průmyslu
- Je nevyhnutelné zachytit, anebo ještě lépe určit vývoj trendů a inovací
- Silná pozice automobilového průmyslu vyvolává významné dodavatelské vazby na další průmyslová odvětví
- Cílem hospodářské politiky by mělo být posilnění tuzemského zázemí automobilového průmyslu a jeho inovativní schopnosti prostřednictvím konformních nástrojů
- Dochází k útlumu motocyklová výroby v porovnání s předchozími roky
- V budoucnosti už nebude cílem maximalizace výroby vozidel ale zajištění funkčnosti a správy systému zajišťujících mobilitu – dopravní provoz
- Nutnost stanovit si sledovatelné cíle (např. počet nehod) a snažit se je snižovat
Michal Kadera
- Česká automobilka v České republice neprodá ani 10 % produkce – většina jde na export
- Cílem do budoucna je zlepšování dojezdů elektromobilů a prodloužení životnosti vozidel
- Škoda Auto testuje roboty ve výrobním procesu a přibližuje roboty svým zaměstnancům, aby jim ulehčili náročné úkony
- Důležitá otázka na nejbližší období je, zda budeme mít dostatek vzdělaných lidí, kteří se budou zapojovat do automobilového průmyslu
- Škoda Auto podporuje studenty už od začátku studia, kromě vysokých, středních a základních škol i nejnižší stupeň škol mateřských, ve kterých dětem ukazují možnosti, rozvíjí jejich tvoření – klíčem je spolupráce s pedagogy
- Škoda Auto spolupracuje s vysokými školami, zapojuje studenty do projektů, poskytuje praxe, stáže a možnost vzdělávání
- Je třeba investovat
- Důležité je vyvíjet software do automobilů a poskytovat rozmanité služby inspirované zahraničím
- Nevyhnutelné je přizpůsobovat cenu automobilů většině obyvatelů
Zajímavost: Společnost Škoda Auto má přibližně 2 000 inženýrů, kteří se zabývají výzkumem a zlepšováním technologií. Jeden automobil má přibližně tolik lithia jako 40 000 smartphonů. Více ve výroční zprávě automobilky Škoda